AZ ELEKTROMOS BUSZOKÉ A JÖVŐ
A renergy consulting kft tanulmányutat szervezett Hollandiába és Németországba az elektromos tömegközlekedési megoldások és infrastruktúra működési/működtetési tapasztalatainak megismerésére.
A csapatot az Eindhoveni székhelyű Vdl coach & bus vállalat fogadta és mindjárt a repülőtéren bemutatták büszkeségüket Citeas SLFA Electric csuklós buszt amely többek közt a reptéri shuttle vonalon is közlekedik.
A cég bemutatta az egyik telephelyén kialakított töltő állomásokat amelyek itt pantográfos rendben működnek, gyors (220 kw!) és lassú töltési módban is. A töltési rend egy megfelelő terv szerint van kialakítva. Kiderült a Vdl a környéken 4 városba (Köln, Venlo, Eindhoven, ?) adott el elektromos buszokat, és mindenhol más-más töltési stratégiát alkalmaznak. A töltőrendszert szállító cég (heliox) és a Vdl mindenhol részt vesz az üzemeltetésben is, folyamatosan fejlesztve a termékeket a megrendelői igényeknek megfelelően. A heliox cég üzletfejlesztési igazgatója a telephelyükön tett látogatás során elmondta, hogy folyamatosan fejlesztenek mind szoftveres, mind hardveres oldalon, jelenleg a saját fejlesztésű 300 kw-os tőltőjüket tesztelik.
A kölni közlekedési vállalatnál tett látogatás során nagyon sok információt kaphattunk az üzemeltetésről, hiszen Köln 2015 közepe óta teszteli a Vdl elektromos buszokat. Jelenleg az egyik belvárosi vonal már teljes egészében elektromos járművekkel van lefedve, és a tapasztalatok alapján döntöttek úgy, hogy bővítik 50 további busszal a flottát. A jelenlegi vonalon végponti pantográfos gyorstöltést alkalmaznak, míg a telephelyen ccs lassú töltők felelnek az akkuk celláinak kiegyenlítéséért. Betekintést kaphattunk az élő monitoring rendszerbe, láthattuk a működési statisztikákat, így kiderült a különböző körülmények szerinti fogyasztás, a fűtési/hűtési rendszer fogyasztása, az akku töltési stratégia és állapotok, és sok egyéb adat amelyek sokszor megdöbbentően máshogy néznek ki a gyakorlatban mint papíron.
Érdekes volt továbbá, hogy Eindhoven és Köln is máshogy képzeli el a közlekedési rendszer smart city alkalmazásba való integralálását, de meggyőző volt, hogy mindkettő a helyi adottságokból indul ki és aszerint szervezi pl. az Open data adatbázist is.
Aachenbe Sileo buszok érkeznek ez évben, többek között BRT dupla csuklós elektromos buszok is. A vállalat fejlesztési vezetője bemutatta továbbaá az átalakított Mercedes Citea elektromos buszt amely a hibrid buszok fajlagos gazdaságtalansága miatt jutott erre a szebb sorsra.